lördag 29 augusti 2015

Paleofrukost och att beställa mat via nätet

Om man äter enligt paleo, eller GAPS med, för den delen, så är ägg en av de produkter som ingår väldigt frekvent. Innan jag övergick till dessa dieter åt jag kanske två ägg om året, resten av förpackningen blev kvar längst in i kylskåpet. Nu äter jag minst ett ägg om dan, ofta mer.

Gillar särskilt när de har lagt upp äggen lite konstnärligt så här i förpackningarna, och när det är en mix av olika härliga nyanser. Visste ni förresten att vissa hönsraser kan värpa blågröna och rosa ägg!? Det får mig att vilja ha egna såna höns!!! :-)


Till frukost brukar jag ofta göra en god gröt. Receptet kommer här:

1 ägg
1/2 banan i skivor
c:a 1/2 dl tjock kokosgrädde
c:a 1 msk kokosmjöl (rör i lite åt gången)
1 msk linfrön (eller chiafrön)
kanel
kardemumma
ingefära

Mosa ihop allt och rör om ett par minuter i en kastrull på spisen tills det har grötkonsistens. Är den för lös så ha i mer kokosmjöl, är den för fast så ha i mer kokosgrädde.

Brukar ha i andra halvan av skivade bananen i tallriken med gröt, tillsammans med ännu mer kokosgrädde...



En bra grej med internet är alla nätbutiker som har öppnat nu, där man kan beställa hem mat, utan att behöva åka och handla. T.ex. Mat.se (via länken hittar du olika rabatter som gäller just nu).

Orkar man inte fundera över recept eller ingredienser alls, eller vill hitta ny inspiration i köket, så kan man istället prova på en matkasse. Jag har själv testat bl.a. Linas Matkasse (få en kasse för 299 kr + en gratis fruktlåda via länken).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar